Is je klas een hechte groep?

Vrijheid in verbondenheid

“Het menselijk individu kan zich zonder een sociaal leven niet ontwikkelen, de mens leeft van mensen” (Montessori, 1907).

Dit citaat inspireerde mij om taakjes te ontwikkelen, waarbij leerlingen samenwerken kunnen leren en oefenen.

Samen-leven oefenen en toepassen

Tijdens het bouwend leren wordt samen-leven structureel toegepast bij ‘presentatie in de groep’ (bouw-steen). Zo bevordert bouwend leren de groei van een hechte groep.

Presentatie in de groep

Iedere leerling presenteert het gemaakte/geleerde aan het einde van elke taak in de groep, door het te tonen/demonstreren en er over te vertellen. Hierdoor reflecteren de leerlingen op hun eigen leerproces. Aangevuld met wat ze horen van de andere leerlingen vergroot dit hun eigen kennis. De kennis die verzameld is aan het einde van de presentatie is dan weer het ijkpunT (beginpunt) voor de volgende taak.

Groepstaal

Er ontstaat een groepstaal. Handig voor communicatie tijdens het werken.

Community of learners

Er ontstaat er een “community of learners and makers”.