Ontwerpend en Onderzoekend Leren in de klas

Ontwerpend en onderzoekend leren gebruikt bouwen aan kennis met bouw-stenen.

Ontwerpend en onderzoekend leren kun je in je klas inzetten als doel, maar ook als middel. Dat laatste vind ik vooral interessant. Een vakoverstijgende benadering, waarbij samenwerken, maar ook taal- en rekenvaardigheden, essentieel zijn voor het oplossen van problemen. Dit vraagt van de leraar geen extra onderwijstijd, maar een andere benutting van bestaande tijd.

Het uitproberen van denken en het vervolgens bedenken van een verbeterde oplossing en die weer uitproberen….

Zo worden denkwijzen en vaardigheden ontwikkeld die de leerlingen straks als volwassene goed kunnen gebruiken. Ik denk dan aan creatief oplossen, kritisch denken, samenwerken, goed voor jezelf opkomen met passend verantwoordelijkheidsgevoel voor de anderen.

Maak een hechte groep van je klas

Deze denkwijzen en vaardigheden kun je direct in je klas goed gebruiken; het maakt de omgang met diversiteit makkelijker. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt dan niet meer alleen bij jou, als leerkracht, maar wordt mede gedragen door de leerlingen.

Samenleven moeilijk voor kinderen?

Wij als volwassenen denken dat dat te moeilijk is voor kinderen, maar zij zijn juist beter in staat dan wij om oordeelloos te kijken naar verschillen tussen mensen. Zij zien deze verschillen als natuurlijke fenomenen, zoals zon, sterren, lucht, lente, winter, planten, dieren enz..

Maak het mogelijk

Ik heb mij in mijn wetenschappelijk onderzoek vooral bezig gehouden met de vraag hoe wij het voor kinderen -met hun beperkte kennis en ervaring- mogelijk kunnen maken om (vaak complexe) vragen te onderzoeken.

Twee manieren van kijken naar de te onderzoeken kwestie kunnen daarbij helpen:

  • inzoomen
  • ontleden

Voor beide manieren van kijken heb ik een lesboekje gemaakt. Deze boekjes zijn te vinden op de website van het Wetenschapsknooppunt Zuid Holland (https://www.wetenschapsknooppuntzh.nl/onderbouw/lesmateriaal/)

Voor ‘inzoomen’ kan “Kijken als een kunstenaar” gebruikt worden https://www.wetenschapsknooppuntzh.nl/activiteiten/kijken-als-een-kunstenaar/?kind=lesmateriaal&targetgroup=onderbouw

Voor ‘ontleden’ kan “Een knuffel op verschillende manieren bekeken” gebruikt worden https://www.wetenschapsknooppuntzh.nl/activiteiten/een-knuffel-op-verschillende-manieren-bekeken/?kind=lesmateriaal&targetgroup=onderbouw